2019-03-14 10:20Pressmeddelande

De första användarna har loggat in i EC2B-appen

De boende i Riksbyggens Brf Viva i Göteborg kan nu samlat få tillgång till de mobilitetstjänster som ingår i deras boende, inledningsvis cykelpool från GoRide och bilpool från Sunfleet, samt möjlighet att köpa biljetter till kollektivtrafiken.De boende i Riksbyggens Brf Viva i Göteborg kan nu samlat få tillgång till de mobilitetstjänster som ingår i deras boende, inledningsvis cykelpool från GoRide och bilpool från Sunfleet, samt möjlighet att köpa biljetter till kollektivtrafiken.

Nu lanseras den första versionen av den digitala mobilitetstjänsten EC2B. I månadsskiftet februari-mars har de första användarna kunnat ladda ned och börjat använda EC2B-appen för Iphone och Android. Det är de boende i Riksbyggens Brf Viva i Göteborg som är först ut. De kan nu samlat få tillgång till de mobilitetstjänster som ingår i deras boende, inledningsvis cykelpool från GoRide och bilpool från Sunfleet. Via EC2B-appen får de nu också den helt unika möjligheten att köpa kollektivtrafikbiljetter från Västtrafik i en digital återförsäljarkanal.

- Vi tror att man kan resa mer hållbart om det är lätt att kombinera olika sätt att resa. Därför är det kul att våra biljetter under testperioden finns att köpa ihop med andra färdsätt i samma tjänst. Vi vill finnas där våra kunder finns och ibland är det i någon annan app än vår egen, som i detta fall, säger Marita Albrektson, projektledare på Västtrafik.

Direkt i EC2B-appen genereras en digital kollektivtrafikbiljett som är giltig ombord på samtliga typer av kollektivtrafikfordon hos Västtrafik.

-Vi är mycket glada att denna milstolpe är nådd och att vi tillsammans med vår samarbetspartner Smart Resenär för första gången i Sverige kunnat skapa denna digitala integration mot den offentliga kollektivtrafiken, säger Björn Wendle, VD för EC2B Mobility AB.

Användarna får också tillgång till GoRides nyutvecklade system för hantering av cykelpooler direkt i EC2B appen. Men EC2B-tjänsten är inte bara mobilappen. Som en del av EC2B erbjuds de boende ett rådgivningsmöte med en mobilitetsexpert i samband med inflyttningen för att få personligt anpassad information om hållbara resealternativ som möter just deras behov, och vid varje inflyttningsetapp i Brf Viva ordnas mobilitetskvällar med introduktion till mobilitetstjänsterna. Det är uppskattat att kunna få hjälp att ladda ner appen, prova på elcyklarna och lära sig boka och låsa upp bilpoolsbilarna.

- EC2B-tjänsten ska göra det enkelt och attraktivt att leva utan en egen bil och uppmuntra till mer hållbart resande, säger Björn Wendle.

Utvecklingen av EC2B i Brf Viva är en del av det EU-finansierade IRIS-projektet, där innovativa lösningar inom mobilitet, energi och IKT utvecklas och testas. Integreringen mot Västtrafik har skett med stöd från Vinnova.