2020-11-16 10:20Pressmeddelande

Ta cykeln istället för tunnelbanan - ny digital karta

Karta som visar hur du kan cykla mellan stationerna i Stockholms tunnelbanenät. Inzoomat på tre stationer.

Nu släpps en ny cykelkarta som visar hur du kan cykla istället för att ta tunnelbanan. Kartan visar lämpliga cykelrutter som i stort sett följer Stockholms tunnelbanelinjer.

Den digitala kartan är gratis att använda och speciellt utvecklad för dig som brukar åka tunnelbana men vill komma igång att cykla för att undvika trängsel i kollektivtrafiken. Kartan går att zooma in och ut. Du kan själv välja om du vill se hela tunnelbanenätet, en del av nätet eller zooma in så mycket att du kan se i vilken korsning du ska svänga. Bakom den nya cykelkartan står konsultföretaget Trivector Traffic.

- Vi har tänkt på dem som brukar orientera sig efter tunnelbanelinjerna och vill hitta ett sätt att förflytta sig i stan på ett corona-säkert sätt. Detta är vårt sätt att hjälpa till med att minska smittspridningen i samhället, säger Erik Stigell, forskare och trafikkonsult på Trivector Traffic.

Trivector har studerat befintliga kartor och hittat cykelvägar och mindre bilvägar längs med tunnelbanelinjerna som är lämpliga för cykling. Förslaget har sedan jämförts med data, bland annat från träningsappen Strava, som visar hur cyklister faktiskt färdas idag. Cykelkartan visar därför enbart vägar som bevisligen fungerar.

Att cykla är inte bara ett smittsäkert färdsätt. Cykling har många andra fördelar både för din hälsa och för miljön.

- Det är ett smidigt sätt att ta sig fram, och ofta går det ganska fort. Jag brukar cykla mellan Midsommarkransen och Bantorget. Det tar ungefär lika lång tid som när jag reser kollektivt, berättar Anna-Klara Ahlmer, trafikkonsult på Trivector Traffic.

Digital karta

Den digitala cykelkartan hittar du på https://arcg.is/0jWTfG
Det går att zooma in på nära håll. Under "contents" kan du kryssa i om du vill se alla cykelbanor och regional stråk också.

Om Trivector

Trivector består av tre delföretag med var sitt verksamhetsområde och ett nära samarbete: Trivector Traffic - Trafik, transport & miljö Trivector System - IT-system för kollektivtrafik Trivector LogiQ - Verksamhetsutveckling Trivectorbolagen står – trots sina olika verksamhetsområden – på en gemensam grund, bestående av arbetsmetoden samt företagskulturen, kärnvärdena och de policies som följer ur dem.

Anna-Klara Ahlmer
trafikkonsult Trivector Traffic